Analiza competiţiei sau a concurenţilor este un proces complex care implică o identificare exactă a concurenţei directe şi indirecte din industrie, de pe nişa în care activezi şi o descoperire a strategiilor de marketing şi tacticilor SEO folosite pentru a ajunge în topul căutărilor şi preferinţelor clienţilor. Analiza concurenţilor poate fi punctul de plecare pentru găsirea punctelor tari şi slabe ale companiei în relaţie cu fiecare competitor în parte.
Analiza concurenţilor poate fi una generală sau specifică, te concentrezi pe un anumit aspect al competitorilor. Analiza concurenţilor în SEO se referă la procesul de research la nivelul fiecărui competitor din perspectiva motoarelor de căutare şi a factorului ranking pentru a se ajunge la o strategie SEO mai eficientă şi mai coerentă.
Ce se va identifica în urma analizei competitorilor SEO? Backlink-uri, cuvinte cheie, tip de conţinut folosit ca să se ajungă la un ranking la nivel de motoare de căutare mai bun. Este un fel de inginerie inversă, vrei să vezi toate aspectele care garantează succesul competiţiei, strategii, orice aduce locul mai bun în SERP.
Beneficiile analizei competitorilor în SEO
Ce beneficii aduce analiza competitorilor în SEO? Ştii sigur cum arată „peisajul” din jurul tău şi ce se mai întâmplă pe lângă tine, pe nişa ta, găseşti oportunităţi, depui eforturi SEO în direcţia corectă, înveţi ce te diferenţiază faţă de competiţie şi ajungi să ai mai mult trafic organic şi conversii mai multe. Poţi îndrepta aşa foarte uşor orice fel de probleme ai, ştii cum să te adresezi şi cum să comunici cu fiecare client în parte ca să nu se mai ducă la competiţie, ştii şi de ce clienţii preferau competiţia şi serviciile ei, înţelegi mai bine piaţa, identifici tendinţele şi le foloseşti în favoarea ta.
Analiza concurenţilor din perspectiva SEO este de dorit când lansezi o afacere nouă, dar se poate face şi periodic pentru a revedea şi actualiza analizele deja existente, pentru a reface analizele în baza realităţilor din prezent – se menţine mereu avantajul competitiv.
Dacă ne referim la competitorii SEO s-ar putea să nu fie aceeaşi cu toţi cei care se înscriu sub cupola competiţiei directe. Competitorii SEO sunt acele site-uri care se lupta cu tine pe aceleaşi căutări, cuvinte cheie. Este important să ştii pe ce te lupţi şi cu cine te lupţi, pe ce nişă, pe ce subiect înainte de a face analize şi mişcări ca să îţi îmbunătăţeşti SEO.
SEO, cel mai bun instrument în lupta cu o competiţie on-line
Cum să folosești însă SEO pentru a-ți depăși competitorii?
- Identifici competitorii pornind de la lumea reală;
- Găseşti liste de cuvinte cheie targetate şi vezi ce pagini apar pentru fiecare în motoarele de căutare. Poţi avea competitori direcţi, companii care au fix aceleaşi produse, servicii cu tine, indirecţi, companii care vând fix aceleaşi produse, dar care operează în alte părţi, competitori percepuţi, foarte greu de găsit, nu au aceleaşi produse ca tine, dar există competiţie la nivel de resurse sau de bază de clienţi.
- Vezi care sunt cuvintele organice care pot aduce trafic organic, ce competiţie este pe ele;
- Fă o analiză SEO On-Page şi On-site pentru paginile de top. Atenţie la conţinut, tip de conţinuturi, cuvinte cheie targetate, optimizări, link-uri interne;
- Fă o analiză a cuvintelor cheie ale competitorilor tăi. Vezi care sunt punctele tari şi slabe ale competitorilor şi ştii ce oportunităţi poţi fructifica;
- Schimbă cuvintele cheie sau adaugă unele relevante ca să faci faţă competitorilor;
- Analizează cu instrumente SEO backlink-urile competitorilor. Vezi imediat câte backlinkuri de calitate are competiţia ta şi vezi ce poţi îmbunătăţi la ale tale;
SEO-ul tehnic te ajută să găseşti competitori vulnerabili pe care îi poţi depăşi, site-ul tău va fi mereu peste cel al competiţiei, vezi cum arată site-ul competitorului şi ştii unde mai ai de lucrat.