De fiecare dată când alegi servicii de gazduire web trebuie să fii atent şi la uptime. Dar ce este acest uptime care pare să fie foarte important pentru toţi clienţii firmelor de web hosting? Prin uptime se înţelege timpul măsurat al unui computer sau al serviciilor online, perioada de timp cât este online şi disponibil.
Ideea este simplă: se măsoară câte minute pe an o afacere care are un site este online, uşor de accesat oricând de către clienţii săi. Timpii „morţi”, în care site-ul este offline vor fi scoşi automat din timpul total, uptime. Ca să nu se complice multe afaceri măsoară şi calculează downtime-ul, care este fix opusul uptime-ului.
Uptime-ul se exprimă în minute per an sau în procente. Procentul care este căutat şi trebuie să existe în ofertele de web hosting este de 99.99% sau chiar 100% – dar este foarte bine dacă ai şi 99.9% uptime. Dar acest uptime va fi influenţat de foarte mulţi factori. De exemplu, putem avea căderi de tensiune, erori de server, domenii expirate, dezastre naturale, erori umane, coduri cu probleme, planuri de găzduire vechi şi banda alocată prea mică, perioade cu trafic uriaş într-un timp foarte scurt, atacuri tip DDoS.
Efectele uptime-ului asupra afacerii tale
Acest uptime este foarte important şi dacă site-ul este online şi are funcţionalitate redusă, disponibilitate redusă, tot se va lua în considerare. Unele companii de gazduire web nu includ şi mentenanţa şi timpii „morţi” care apar în urma mentenanţelor când raportează uptime-ul. Un uptime exprimat în procente cât mai mare şi apropiat de cifrele de aur deja dezvăluite mai sus va însemna încredere mai mare în site, în brand, mai multe vânzări, mai multe vizualizări, mai multă implicare, interacţiune din partea clienţilor.
Acelaşi uptime are consecinţe directe şi asupra productivităţii afacerii, te ajută să nu pierzi clienţi, să ai reputaţie bună, brand puternic în online, vizibilitate bună, costuri reduse. Importanţa uptime-ului pentru afacerea ta este foarte mare mai ales că îţi doreşti loialitatea clienţilor, să revină la tine. Dacă ai site-ul mereu online vei avea şi clienţi care vor reveni la tine mereu ca să cumpere servicii şi produse.
Cu un uptime bun ai şi un ranking SEO mai bun. Google penalizează oricum site-urile care au probleme cu downtime-ul, aşa că un uptime foarte bun va însemna şi un trafic organic de calitate şi mai mare pe site şi un ROI mai bun pentru tine şi afacerea ta. Clienţii vor avea acces mereu la produse şi servicii, concurenţa nu va mai profita de pe urma downtime-ului tău şi oamenii nu se vor mai duce mereu pe alte site-uri concurente.
Un uptime bun îţi aduce doar avantaje; cum eviţi downtime-ul când alegi o găzduire web
- Nu mai pierzi nici clienţi potenţiali aşa de uşor. Clienţii de astăzi sunt foarte pretenţioşi şi nu au timp să te aştepte pe tine să îţi rezolvi problemele. Văd că ai site-ul off-line sau cu probleme şi că nu ajung imediat la informaţia dorită şi nu vor mai reveni niciodată la tine.
- Şi dacă tot am amintit de costuri, este bine să reţinem faptul că downtime-ul aduce costuri directe asociate. De multe ori angajezi specialişti IT ca să rezolve problema, dar serviciile costă mult, angajaţii nu îşi mai pot face treaba foarte bine, nu mai au randamentul aşteptat.
- E foarte uşor să eviţi un downtime care îţi aduce doar probleme prin folosirea colocării datelor. Serviciile de colocare date se referă la stocarea serverelor afacerii într-un data center şi nu on-site. Aşa tot ce trebuie făcut ca să ai uptime cât mai bun va fi în sarcina celor care se ocupă de centrele de date şi vei avea siguranţa că downtime-ul nu va mai exista în viitor.