Nu ai nevoie de niciun specialist în registrul comerțului sau avocat. Poți să urmezi singur procedura de înființare pentru firmă de tip SRL de la A la Z și totul se face online.
Sunt pe piață diverse aplicații și servicii pentru înmatricularea rapidă și la prețuri reduse ale S.R.L.-urilor. Vei scoate din buzunar un preț mediu între 300 – 1.000 lei, în funcție de serviciile concrete pe care vrei să le cumperi și, evident, de marja de profit pe care furnizorul vrea să o aibă de pe urma ta.
Dar de ce să faci această cheltuială când poți face totul singur? Magazinul de documente juridice Docs & Deeds și-a propus să îți arate toți pașii mai jos. În continuare, pentru dezvoltarea afacerii tale, îți punem la dispoziție modele de contracte gata redactate și servicii juridice la prețuri accesibile.
1. Fă-ți cont de utilizator pe Portalul ONRC
Portalul ONRC este site-ul oficial al Registrului Comerțului, unde orice persoană fizică își poate face un cont gratuit de utilizator. Ai nevoie doar de o adresă de e-mail validă, indiferent de domeniul pe care este înregistrată.
2. Folosește o semnătură electronică
Semnătura electronică se obține în câteva minute, completând cererea de pe site-ul furnizorului autorizat ales de tine. Urmezi procedură de verificare a identității, care poate fi parcursă exclusiv online.
Fii atent la un lucru: în România sunt doar câțiva furnizori de semnătură electronică autorizați. Îi găsești pe pagina Autorității pentru Digitalizarea României. Nu folosi un furnizor neacreditat în România.
3. Alege numele firmei
Inspirația, desigur, îți aparține. Găsești numeroase recomandări și criterii întocmite de specialiști la o simplă căutare pe Google, sau, dacă ai buget, poți folosi agenții de branding.
După ce alegi denumire, verifică disponibilitatea tot din contul de utilizator de pe portalul ONRC. Dacă denumirea aleasă de tine este disponibilă, salvează documentul doveditor. Vei avea nevoie de dovada rezervării și atunci când înregistrezi SRL-ul.
4. Pregătește documentele necesare pentru înființare SRL
Pentru înființare firmă de tip SRL, ai nevoie de:
Actul constitutiv. Acesta este acordul (contractul) dintre fondatorii firmei. În actual constitutiv, va trebui să completezi codul CAEN. Nu este nimic complicat: poți verifica codurile CAEN online, căutând activitatea pe care firma ta o va face. Ai nevoie de o clasă și de o grupă, ambele trecute în actul constitutiv. Dacă ai activități secundare, trece codul CAEN și pentru acestea.
Actul doveditor al spațiului – poate să fie un titlu de proprietate (de exemplu, contractul de vânzare cumpărare) sau un alt contract (de exemplu, un contract de comodat sau de închiriere).
Copie scan de pe buletinul asociaților. Este posibil să ai nevoie să aplici o semnătură electronică pe acestea.
Declarația privind beneficiarii reali – dacă folosești modelele de acte constitutive Docs & Deeds, este inclusă în cuprinsul lor și nu trebuie să o depui separat. Dacă folosești un model de act constitutiv fără acestă declarație, descarcă conținutul ei de pe portalul ONRC.
Dovada rezervării denumirii – obținută conform instrucțiunilor anterioare, tot online, de pe portalul ONRC.
Acestea sunt toate. Nu, nu mai ai nevoie de drumuri pe la notar pentru specimene de semnătură sau pe la bancă pentru deschiderea conturilor bancare. Nu mai ai nevoie nici de un anumit nivel al capitalului social (în trecut, era 200 lei, acum poate să fie 0) și nici de depunerea lui la bancă înainte de înființarea societății.
Găsești acte constitutive și contracte de închiriere/comodat pentru de înființare SRL în magazinul de documente juridice Docs & Deeds.
5. Urmează o procedură liniară pe portalul ONRC
În meniul din stânga al contului de utilizator găsești rubrica ”Înregistrare în RC și autorizare PJ”. Așa începe procesul de înființare al SRL-ului, în care nu faci altceva decât să completezi câmpuri generate automat de ONRC cu informațiile tale și ale viitorului SRL. De exemplu, în prima etapă vei completa denumirea viitoarei firme, adresa sediului social, informații despre asociați etc.
După ce ai completat o pagină, salveaz-o, iar portalul ONRC va genera automat o cerere/declarație. Descarcă cererea/declarația, semneaz-o cu semnătura electronică și încarc-o la loc pe site.
La final, ONRC îți va cere să încarci documente externe, precum actul constitutiv.
După depunere, ONRC va afișa în contul de utilizator o taxă administrativă pe care o poți plăti instant, cu cardul, direct din contul de utilizator (sau poți face transfer bancar).
6. Ce se întâmplă în continuare?
Verifică stadiul înregistrării în același cont de utilizator, la rubrica ”Stadiu dosar”. Dacă ONRC are observații sau solicitări legate de aplicația ta, ele vor apărea la această rubrică și va fi necesar să completezi dosarul.
7. De ce să îți înființezi singur firma?
Înființează singur firma pentru că este super ușor. Fiecare pas din procedura online este ghidat automat, iar dacă nu înțelegi ceva, găsești instrucțiuni cuprinzătoare publicate de ONRC separat, la rubrica de informare.
Înființează singur firma pentru că este cel mai ieftin. În afară de taxele administrative ale ONRC, care oricum se adaugă la costul oricărui profesionist din domeniu, nu ai nicio altă cheltuială.
Înființează singur firma pentru că ai control total. Fiecare modificare pe care o vei face firmei tale după înființare va trebui depusă la ONRC. Ca sa nu fii dependent de un profesionist ori de câte ori structura firmei tale se schimbă, va fi necesar să folosești portalul instituției. Procedura va fi similară cu cea de înființare.