In imagine, motoreductor cu axe paralele pentru elevatoare. Acest model de motoreductor are sistem de unic sens in carcasa si antrenare auxiliara proiectate pentru elevatoare cu cupe.
Un motoreductor este un reductor pe care s-a cuplat direct un motor electric printr-o flansa. Motorul poate fi asincron, trifazic sau monofazic. De asemeni, se pot utiliza si alte tipuri de motoare.
Scopul unui motoreductor este sa transforme puterea electrica in putere mecanica, reducand turatiile motoarelor electrice, atunci cand acestea sunt prea mari pentru o anumita aplicatie. Un reductor poate reduce turatiile de 1,5 ori, 1,7 ori, 2 ori etc. De asemeni, un reductor creste momentul de torsiune la iesire.
Proconsil Grup comercializeaza reductoare si motoreductoare de turatie:
- reductoare si motoreductoare melcate
- reductoare si motoreductoare cilindrice coaxiale
- reductoare si motoreductoare conico-cilindrice
- reductoare si motoreductoare planetare
- reductoare si motoreductoare pendulare
- reductoare si motoreductoare cu axe paralele industriale mari
- reductoare conico-cilindrice mari.
Avantajele folosirii unui motoreductor
Exista un numar de avantaje pe care folosirea unui motoreductor le aduce, fata de alte solutii de reducere a turatiilor. Poate cel mai important avantaj este simplitatea acestei solutii, precum si implementarea ei foarte usoara. Nu este nevoie de un design separat, ceea ce reduce cu mult costurile de inginerie.
Un alt avantaj adus de folosirea unui motoreductor este acela ca, ales cu grija, acesta poate sa prelungeasca viata echipamentului si permite folosirea optima a energiei.
De asemeni, deoarece motoreductoarele sunt unitati integrate, se elimina nevoia de cuplu, dar si orice potentiala problema de aliniere. Asemenea probleme apar atunci cand un motor si un reductor sunt conectate impreuna, rezultand intr-un timp mai lung dedicat ingineriei, cost mai ridicat si posibilitatea ca acestea sa nu se alinieze bine, ceea ce poate conduce la defectiunea dispozitivului.
Ce aplicatii NU folosesc motoreductoare?
Datorita flexibilitatii si a largii folosiri a motoreductoarelor si reductoarelor, este mai usor sa enumeram aplicatiile care NU le folosesc. Orice aplicatie care are nevoie de o viteza mare a arborelui si de un cuplu relativ mic nu poate beneficia de folosirea unui motoreductor. Printre acestea se numara majoritatea ventilatoarelor, pompe, aplicatii de scanare etc. In aceste cazuri, viteza de rotatie a motorului este cel mai important factor.
Aplicatiile care au nevoie de un maxim de eficienta, zgomot minim, usurinta de intoarcere sau o inalta fidelitate a controlului cuplului pot beneficia de o solutie bazata doar pe motor.
Componentele mecanice ale reductoarelor si motoreductoarelor
Un motoreductor este compus dintr-un motor electric si un reductor, care formeaza lantul cinematic. Acesta este un ansamblu de elemente legate intre ele prin cuple cinematice. Mai este cunoscut si sub denumirea de sistem multicorp, care este mai noua.
Denumim cupla cinematica legatura dintre doua corpuri cu miscari relative. Este destinata scaderii numarului de grade de libertate a corpului. De exemplu: un corp are fata de alt corp 6 grade de libertate. Daca exista legaturi intre aceste corpuri, numarul de grade de libertate va scadea.
Proiectarea unui reductor ia in considerare foarte multi factori. Printre acestia, amintim calculul la oboseala, asamblari, cuplaje, etansari, legari cu rulmenti, arbori, angrenaje etc. Acestia sunt necesari a fi calculati pentru ca sistemul creat sa indeplineasca anumite cerinte specifice.
In figura de mai jos puteti vedea componentele unui reductor. Acesta are doua trepte cu angrenaje cilindrice, cu dinti inclinati:
In principiu, componentele unui reductor sunt urmatoarele:
- roti dintate
- arbori
- lagare (de cele mai multe ori de rostogolire, dar exista si reductoare cu lagare de alunecare, folosite de grupurile energetice)
- carcasa
- etansari
- elemente de asamblare si monitorizare (suruburi, piulite, capace, stifturi, vizoare de lubrifiant, inele de ridicare, aerisiri etc)
- elemente de asigurare a lubrifierii sau sistem de racire si recirculare a lubrifiantului, intalnite la reductoarele mari
- lubrifiantul, acre ajuta la functionarea la parametrii proiectati, fiind un element foarte important.
Criterii de clasificare a reductoarelor
Reductoarele se pot clasifica in mai multe feluri, printre criteriile de clasificare numarandu-se:
a) dupa numarul de angrenaje, acestea pot fi cu o treapta sau pana la 6 trepte. Cele maid es intalnite sunt cele cu pana la 3 trepte. In urmatoarea imagine aveti prezentat un reductor cu doua trepte, cu axe egale, in plan orizontal:
b) dupa tipul angrenajului utilizat, reductoarele pot fi:
- angrenaje cu roti cilindrice, cu dinti drepti sau inclinati
- angrenaje conice
- angrenaje elicoidale
- angrenaje melcate
- angrenaje combinate
- dupa pozitia arborilor, care pot fi verticali, inclinati sau orizontali. Arborii inclinati se folosesc mai rar, insa prin aceasta caracteristica se obtine un gabarit mai mic.
Numarul de trepte si tipul angrenajului dintr-un reductor sunt responsabile de raportul de transmisie total. Acesta nu poate lua orice valoare, ca in cazul curelelor late, din cauza formei rotilor.
Criterii de alegere a tipului de angrenaj al unui reductor
Pentru o mai buna intelegere a ce tip de reductor sau motoreductor aveti nevoie, va venim in ajutor cu acest tabel, care sa analizeze avantajele si dezavantajele fiecarui tip de angrenaj posibil intr-un reductor.
Pentru a optimiza raportul de transmitere pe trepte, va recomandam sa discutati specificatiile de care aveti nevoie cu unul dintre colegii nostri. Acesta va lua in calcul factori precum:
- obtinerea unui ansamblu de gabarit minim
- asigurarea ungerii corecte a tuturor suprafetelor
- conditii de racire
- etc
Cum sa selectati un reductor potrivit nevoilor dumneavoastra
Atunci cand stabiliti ca aveti nevoie de un reductor intre masina motoare si masina de lucru, trebuie sa tineti cont de cativa parametri de baza care stau la abza alegerii dumneavoastra. Acestia sunt:
- puterea de iesire;
- turatia la iesire;
- raportul de transmisie necesar;
- pozitia axelor arborilor de la masina de lucru si masina motoare;
- forta axiala si cea radiala pe arborele de iesire;
- restrictiile de functionare, montaj, gabarit;
- restrictii de montaj precum cotele de montaj, existenta cuplajelor, etc;
- fixarea reductorului (cel mai des pe masina de lucru, caz in care se alege un motoreductor).