Ai auzit de multe ori despre „domenii web” şi despre numele de domenii. Deşi par nişte sintagme destul de complicate, în realitate este foarte simplu să le înţelegi rostul. Un domeniu web este un URL sau o adresă a unei pagini web care înlocuieşte practic adresa IP (Internet Protocol). Este dacă vrei o prezenţă actuală pe Internet, o pagină web.
De exemplu, se poate înlocui adresa IP 207.99.196.108 cu numele de domeniu www.partypeople.com. Trecerea de la adresa IP la nume de domeniu se va face via DNS, Domain Name System. URL-ul este mai uşor de reţinut decât un şir de numere cu puncte între ele, nu?
Dacă mergem mai departe şi luăm exemplul domeniului nostru, adresa web de mai sus, www este al treilea nivel al domeniului, practic browserul este informat să se uite după acel nume de domeniu pe web. Denumirea efectivă a site-ului din URL este numele unic şi este al doilea nivel al numelui de domeniu, domeniu de nivel secundar, extensia, .com, cazul nostru, este nivelul principal al domeniului, TLD, domeniu de nivel principal.
De ce avem nevoie de domenii web şi de nume de domenii?
Ca să localizăm rapid un site fără efort. Este vorba despre identitatea ta pe Internet şi trebuie să fie unul uşor de reţinut, cât mai scurt, corect scris şi memorabil. Numele de domeniu este ca o fereastră către compania ta, cine se uită la el trebuie să ştie în mare ce faci, cu ce te ocupi şi să îşi dea seama de serviciile tale. Acelaşi nume de domeniu poate fi asociat adreselor de e-mail multiple, poate fi parte din ele, ca să separi departamente, servicii.
Ştim deja ce este şi cum funcţionează domeniul web, de ce a apărut. Să vedem în continuare cum alegem domeniile web şi numele de domenii pentru site-urile noastre.
De la început te gândeşti că Internetul îţi permite să te extinzi global. Dar ai competiţie mai mare, deci ar fi mai bine să te concentrezi pe local, regional pentru început. Aici intervin extensiile locale, de exemplu .ro. Dacă vrei totuşi să te extinzi rapid global şi ai clienţi din ţări multiple ai nevoie de extensii tip .com, .eu., .net, .org.
Dacă domeniul este deja luat poţi să schimbi între extensii, important este dacă acesta acţionează în aceeaşi nişă. Nu ai ce cauta cu abrevieri, liniuţe în domeniile web, ai nevoie de un domeniu web ceva mai scump dacă vrei să ai şi autoritate ceva mai bună în ochii Google. Contează mult şi autoritatea extensiei alese pentru domeniul web, trebuie aleasă cu grijă şi ea.
Dacă vrei domenii web specifice pentru anumite nişe le găseşti şi pe ele rapid, de exemplu ai .auto, .food. Dar cele mai bune şi mai populare, mai ieftine domenii rămân cele de tipul .ro, .com.
Domeniile de nivel secundar se pot împărţi în două categorii, domenii cu nume de brand, domenii cu cuvinte cheie. Cea mai bună alegere este numele de brand. Depinde însă şi de strategia de marketing pe care o ai şi de tipul afacerii deţinute pentru care vrei domeniu web.
De unde poți cumpăra aceste domenii?
Ai nevoie de un registrar după ce ai nume şi extensie. Pe site-ul registrarului se vor găsi date de contact şi oferte de preţuri competitive. Se poate plăti o taxă pentru protecţia WHOIS la înregistrarea domeniului. Se trec după înregistrarea nameserverele companiei de la care există hosting, se reînnoiesc domeniile la intervale regulate de timp.
Alegerile domeniilor web pentru site-uri se mai fac în funcţie de disponibilitatea lor, întotdeauna numele companiei ar trebui să se regăsească şi în numele de domeniu, se adaugă şi cuvinte cheie dacă este posibil în numele de domeniu pentru o găsire mai uşoară. Dar nu este obligatoriu că numele de domeniu să fie acelaşi cu numele businessului-vezi Facebook şi Meta.
Lungimea numelui domeniu web ar trebui să fie de 5-10 caractere, numele să fie sugestiv, uşor de scris, de pronunţat, se înregistrează mereu mai multe domenii. La nevoie se foloseşte şi un generator de nume de domenii web pentru site-urile tale.